Az avokádó iránti meredeken növekvő kereslet arra kényszerítheti Mexikót, a világ legnagyobb avokádótermelőjét és -exportőrét, hogy importálja a gyümölcsöt, számolt be róla a The Guardian.

A magas kereslet és az alacsony termelés kombinációjának köszönhetően az avokádó ára stabilan növekszik. Tavaly gyenge volt a termés a dél-mexikói Michoacán államban, ami az ország legnagyobb avokádó-termelő térsége.

Tavaly majdnem a kétszeresére nőtt az avokádó ára - Fotó: Reuters

Ildefonso Guajardo, Mexikó gazdasági államtitkára így nyilatkozott a Guardiannek: „Nevetségesnek tűnik, hogy máshonnan hozzunk be avokádót, miközben ilyen sikeresek vagyunk az exportjában, (…) de nem zárhatjuk ezt ki.”

Az árak olyan megdöbbentő ütemben növekedtek, hogy a sokszoros milliomos ausztrál Tim Gurner idén a címlapokra került azzal, hogy kijelentette, hogy az Y generáció az avokádó miatt nem tud elég pénzt megtakarítani, hogy lakást vegyen magának.

A kormányzati statisztikák szerint Mexikónak az avokádóexportból jelenleg több bevétele van, mint a kőolajból.

„Zöld aranynak” is becézik, mivel az avokádótermesztés számos mexikói várost gazdaggá tett. Ugyanakkor a gyümölcs termesztése jelentős erdőirtásokat is eredményezett az országban, és az avokádótermesztő városok fegyveres önvédelmi csoportok felállítására kényszerülnek, hogy megvédjék magukat a kartellek zsarolásától és fenyegetéseitől.

Az egyik ilyen városból – a Michoacán állambeli Tancítaróból – több mint egymillió dollár értékű avokádót tesznek hajóra naponta.

Mexikó továbbra is a világ legnagyobb egy főre jutó fogyasztója, mivel az avokádó központi szerepet játszik a legtöbb hagyományos ételben, például a guacamoléban, a tostadasban és a cevichében. Michoacán egyúttal Mexikó azon államai közé is tartozik, amelyekben legélénkebb a kartellek tevékenysége.

Miközben a kereslet az avokádóra nemzetközi szinten növekszik, az egyéni fogyasztás évi 9 kilóról 7,5 kilóra csökkent, mivel sok mexikói már nem tudja megfizetni gyümölcsöt.

Marisela Cuevas, aki egy mexikóvárosi tacóstandnál dolgozik, a Guardiannek elmondta, hogy ő már csak rendelésre hoz ki az avokádószószából. „Az luxus” – mondta.

Az Egyesült Államok piacát 95 százalékban uraló Haas Avocado Board szerint a megnövekedett kereslet egyetlen avokádó árát 1,5 dollárról majdnem 2,5 dollárra emelte 2016-ban, számolt be róla a Telegraph.

Ebben az évben azonban eddig hatszázalékos csökkenés tapasztalható az avokádó nagykereskedelmi árában.

„Az árak a belátható jövőben stabilizálódni fognak egy kicsit, és nem lesz meredek emelkedés” – nyilatkozta a Bloombergnek Robert Bonghi, a vendéglátóipari ügyfeleket friss élelmiszerekkel ellátó Produce Alliance a georgiai Suwaneeből származó beszerzési és ármegállapítási igazgatója.

„Az avokádó tényleg nagyon népszerűvé vált, és ebben szerepe van a sokoldalú felhasználhatóságának is” – nyilatkozta szintén a Bloombergnek Jan DeLyser, a California Avocado Commission értékesítési alelnöke.

Az egekbe szökő avokádóár elsorvasztja az olyan a gyümölcsöt nagy mennyiségben használó étteremláncok hasznát, mint a Chipotle Mexican Grill Inc. és a Taco Bell.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság