Nicaraguai illetékesek bejelentették, hogy az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő ötven milliárd dollárba kerülő csatornát december 22-én kezdik építeni. „Készen állunk a kezdésre” – mondta a csatorna kivitelezéséért felelős Hong Kong-i székhelyű HKND vállalat képviselője, Csu Hsziaoja.

A 278 kilométeres víziút hosszabb, mélyebb és szélesebb lesz, mint a Panama-csatorna. Ellenzői aggódnak, hogy milyen hatással lesz a Nicaragua-tóra és a térség szegény közösségeire.

A júliusban bejelentett útvonal a tavon fog keresztülhaladni, ami fontos édesvíz-forrás. Az építkezés egy csendes-óceáni kikötővel kezdődik.

Környezetvédők a folyók felduzzasztásának és a hatalmas mennyiségű föld mozgatásának veszélyeire figyelmeztetnek. Az útvonal mentén élő közösségek tiltakozó felvonulásokat tartanak.

A tervek szerint a csatornát öt éven belül meg fogják építeni, és 2020-ra működni fog.

A projekthez várhatóan két kikötő, egy repülőtér, egy üdülőhely és egy gazdasági övezet fog tartozni elektromos és más vállalatok számára. Egy hatszáz méteres híd fog átívelni a csatornán.

„Biztosak vagyunk benne, hogy a projekttel kapcsolatos pletykáknak vége szakad, ahogy az előrehalad, és a nicaraguaiak évszázados álma valóra válik” – mondta Csu.

Daniel Ortega nicaraguai elnök korábban azt mondta, hogy a projekt hozzájárul majd az ország lakosságának több mint felét sújtó szegénység enyhítéséhez.

Azonban néhányan megkérdőjelezik a csatorna pénzügyi átgondoltságát, és azt állítják, hogy a terv mögött álló kínai üzletembernek, Wang Cingnek nincs tapasztalata nagy infrastrukturális projektek kidolgozásában vagy finanszírozásában.

Forrás: BBC

Fordította: Latin-Amerika Társaság