Egy múlt szerdán bemutatott jelentés szerint növekszik a Dél-Amerika és a Karib-térség vizein horgonyzó hajók elleni erőszakos rablótámadások száma. Az Óceánok a Kalózkodáson Túl (OBP) nonprofit szervezet által készített dokumentum 71 esetet jegyzett fel 2017-ben Latin-Amerikában és a Karib-térségben. Ez 163 százalékos növekedést jelent a 2016-os évhez képest.

Az OBP szerint a támadások többsége egyes országok felségvizein történt, és az esetek 59 százalékában raboltak ki jachtokat. Venezuela, Saint Vincent és a Grenadine-szigetek, Kolumbia és St. Lucia a leginkább érintettek, ezen országok vizein történt a legtöbb támadás.

Dél-Amerikában és a Karib-térségben is egyre nagyobb probléma a kalózkodás - Fotó: Reuters

„Jelentős növekedést figyeltünk meg az erőszakos incidensekben és a kikötői bűncselekményekben, különösen Venezuela kikötőiben, és meg kell említeni az idei év első felében történt erőszakos incidenseket Suriname partjainál” – mondta a jelentés vezető szerzője, Maisie Pigeon.

A suriname-i partoknál április végén történt támadásokban legkevesebb egy tucat, a szomszédos Guyanából származó halásznak veszett nyoma. Nagy valószínűséggel meghaltak, mivel hármuk holttestét megtalálták. David Granger guyanai elnök „mészárlásnak” nevezte a történteket.

Egy másik, májusban történt esetben egy halászhajó kapitányát lőtték agyon, amikor hajóját Suriname mellett megtámadták. Ebben az esetben a hajó legénységének többi tagja megmenekült.

Az OBP nem tudott pontos számokkal szolgálni a Latin-Amerikában és a Karib-térségben történt támadások okozta teljes gazdasági károkról, de azt írták, hogy az eltulajdonított hajórakományok és a legénység személyes tulajdontárgyainak értékét 2017-ben összesen közel egymillió dollárra becsülik.

A kelet-afrikai kalóztevékenység által okozott károk 2017-ben elérték az 1,4 milliárd dollárt, ami csökkenés a 2016-os 1,7 milliárd, illetve a támadások 2010-es tetőzésekor becsült hétmilliárd dollárhoz képest.

Azóta a nemzetközi haditengerészet jelenléte, a hajókon alkalmazott fegyveres őrség és a hajók kapitányainak védelmi intézkedései visszaszorították ezt a tevékenységet.

Az OBP elmondta, hogy 2017-ben 54 incidens történt szemben a 2016-ban történt 26 esettel. A támadások száma 2017 első negyedévében ugrott meg.

„Ma számos veszély fenyegeti az afrikai Horn-fok közelében való hajózást, amit csak súlyosbított a jemeni konfliktus és az ott tapasztalható instabilitás” – mondta Phil Belcher, a világ tankerflottájának nagy részét tömörítő INTERTANKO egyesület hajózási igazgatója.

A kalózveszély továbbra is a nyugat-afrikai vizeken a legnagyobb, ott 97 esetet regisztráltak 2017-ben, 2016-ban pedig 95-öt. Az összes okozott kár 2017-ben 818,1 millió dollárra rúgott, az azt megelőző évben pedig 793,7 millió dollár volt, állapította meg az OBP.

„A térségben sajnálatos módon 2016 után is folytatódtak a váltságdíj reményében elkövetett emberrablások” – mondta Pigeon.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság