„Korábban kora reggeltől kezdve egész napokat töltöttem a számítógép előtt” ­– mondja a délkelet-brazíliai Vitoria városából származó 21 éves Pedro. „Képeket posztoltam, írtam a napjaimról, embereket jelöltem be. Elmondtam a véleményemet egyes politikusokról, különösen akkor, amikor a jelöltek vitáztak a tévében.”

Ez akár egy átlagos napnak hangozhat egy átlagos fiatal közösségimédia-felhasználó számára, de Pedro (akinek nem ez az igazi neve) azt mondja, hogy „kiborgként” töltötte az idejét, vagyis olyasvalakiként, akit azért fizetnek, hogy áloldalakat működtessen a közösségi médiában, és ezen keresztül befolyásolja a közvéleményt.

Az áloldalak célja az volt, hogy a fizető ügyfél malmára hajtsa a vizet - Kép: Kako Abraham/BBC

Három évvel ezelőtt, az általános választások heves kampánya során elmondása szerint Pedro egy riói PR cégnél dolgozott, amelynek ügyfelei között számos vezető politikus is megfordult. Azt mondja, hogy körülbelül 360 dollárt keresett havonta, és húsz áloldalt működtetett a Facebookon és a Twitteren, amelyeket azért hoztak létre, hogy hírverést csináljanak a cég ügyfeleinek.

A BBC Brasil egy feltáró riport készítése közben beszélt Pedróval. Annak szerettek volna utánajárni, hogy hogyan használtak fel a közösségi médiában létrehozott áloldalakat a nagy jelentőségű 2014-es brazil választásokkor.

Nincsenek bizonyítékok arra nézve, hogy ezek az oldalak bármilyen módon befolyásolták volna a választások eredményét, vagy hogy bármelyik jelölt tudott volna arról, hogy mi zajlik, de az oknyomozás fantasztikus bepillantást nyújt azokba az új módszerekbe, amelyekkel Brazíliában politizálnak vagy választási versenyt vívnak.

„Mindent ellenőriztek”

Pedro történetét megerősítette három másik fiatal beszámolója is, akik szintén „közösségimédia-aktivátorokként” dolgoztak a 2014-es választási kampány idején. Mindannyian azt mesélték a BBC Brasilnak, hogy otthonról dolgoztak Skype-on keresztül.

„Mindent ellenőriztek. Ha online voltam és nem válaszoltam, akkor megbírságolhattak. Így minden egyes alkalommal tájékoztatnom kellett egy koordinátort, amikor ki kellett mennem vécére.”

A munkába álláskor mindannyian kaptak egy sor álprofilt és fényképeket, illetve személyes adatokat. Első feladatuk az volt, hogy néhány hónap alatt felépítsék vagyis „aktiválják” a profilokat; hétköznapi történeteket posztoljanak rajtuk, hogy valódi személyeknek tűnjenek. Bizonyos idő elteltével az aktivátorok elkezdtek a politikáról beszélni.

Majd fokozatosan interakcióba léptek egymással, és aztán valódi emberekkel is, így felépítve egy barátokból álló hálózatot. Az aktivátorok gyakran használták a Hootsuite közösségimédia-kezelő platformot, hogy egyidejűleg kézben tartsák az oldalakat.

Dicsérték azokat a politikusokat, akik fizettek nekik a támogatásért, támadták az ellenfeleiket, és néha összeálltak más áloldalakkal, hogy vezető témákat kreáljanak.

„Vagy egyszerűen puszta hangerővel nyertünk [a vitákban], mert sokkal többet posztoltunk, mint amennyire az átlagos közönség reagálni tudott volna” – mondta az egyik aktivátor a BBC Brasilnak. „Vagy sikerült rávenni valódi embereket, igazi aktivistákat, hogy vívják meg helyettünk a harcot.”

Egy halott nő fényképe

A személyes adatok használata és a nem politikai jellegű posztok nagyon megnehezítették ezeknek az oldalaknak a kiszűrését, mert megtörték az automatikus mintázatot, ami jellemzően segíteni szokott a közösségimédia-szolgáltatóknak az áloldalak azonosításában. Az ilyen oldalak üzemeltetőit gyakran „kiborgoknak” nevezik, mert kombinálják az automatikus és az „emberi” posztokat.

A BBC Brasil oknyomozása legkevesebb száz áloldalt talált a Twitteren és a Facebookon, amelyek a 2014-es választások idején voltak aktívak. Mindegyikhez olyan fényképeket használtak, amelyek képtárakból származtak, vagy híroldalakról és létező közösségimédia-profilokról lopták el őket.

A BBC Brasil többet le is tudott nyomozni. Az egyikről kiderült, hogy egy gyilkosság női áldozatának a képe, ami egy helyi újságban jelent meg. A másik egy ismert görög színész képe volt.

Egyes képeket digitálisan megváltoztattak, hogy nehezebben lehessen lenyomozni őket. Ez történt a riói újságíró, André Moragas ellopott képével is, amit „Jonh Azevedo” álprofiljához használtak. Jonh oldalát 2012-ben készítették, és néhány évig csak személyes jellegű üzenetek jelentek meg rajta. „A fiam újabb szemesztert fejezett be az egyetemen!” – szólt az egyik. „Nagyon büszke vagyok rá!”

Hosszútávú stratégia

A 2014-es elnökválasztások során a „Jonh Azevedo”-profil hirtelen politikailag aktív lett, és az egyik ellenzéki jelöltet támogató posztok jelentek meg rajta. „Úgy vélem, hogy létrehoztak egy áloldalt, és hagyták megérni” – mondja André Moragas, akinek „Jonh” a fényképét használta. „Ez a fickó nem tegnap jelent meg, hanem öt évvel ezelőtt, kapcsolatba lépett emberekkel és követőket gyűjtött.”

Végül Jonh Azevedo lelepleződött, miután a Twitter-felhasználóknak gyanús lett ismétlődő stílusa. Azt követően, hogy az oldalon két hónap alatt húsz alkalommal jelent meg a „Pihennem kell” mondat, feljelentették.

Egyes profilokat úgy tűnik, hogy „újrahasznosítanak”. A BBC Brasil ugyanazt a felhasználót, „Fernanda Luccit” három különböző beszélgetésfolyamban három különböző államban is megtalálta a 2014-es évben, ahol láthatóan három különböző jelöltet támogatott.

„Egy kicsit naiv”

A négy aktivátor vegyes érzésekkel gondol vissza az egykori munkájára. „Egy kicsit naiv voltam akkoriban” – mondta egy nő a BBC Brasilnak. „Korlátozott hozzáférésem volt az oldalakhoz, és nem tudtam ellenőrizni őket.”

Egy másik azonban nem sajnál semmit. „Te csak egy ember vagy elrejtve egy profil mögé” – mondta. „A válasz erős, az interakció jó. Azt érzed, hogy tényleg befolyásolsz egy kampányt.”

A BBC Brasil által azonosított álprofilok közül sok nem aktív a 2014-es választások óta. Mind a Twitter, mind pedig a Facebook azt mondta a BBC-nek, hogy folyamatosan dolgoznak az áloldalak azonosításán, felfüggesztésén és eltávolításán. Ennek a feladatnak jövőre még nagyobb jelentősége lesz, amikor a brazilok újra az urnákhoz járulnak.

Franciaországban és Németországban a Facebook idén a választások előtt több ezer áloldalt törölt, és a vállalat a BBC Brasilnak azt nyilatkozta, hogy hasonló lépésre készül Brazíliában is. A 2018-as kampány még keservesebb harcot ígér, mint a négy évvel ezelőtti, és mivel az „álhírek” és a „trollhadseregek” immáron mindennapos jelenségek szerte a világon, mindenkinek nagyon oda kell figyelnie a közösségi média szerepére.

Írta: Juliana Gragnani

Forrás: BBC Brasil

Fordította: Latin-Amerika Társaság