Kuba és Bolívia vezeti azon latin-amerikai országok sorát, amelyek a GDP-jük legnagyobb részét fordítják az oktatásra.

Az ország legjobban teljesítő diákjai kitüntetésekor Álvaro García Linera bolíviai alelnök megerősítette a kormány elkötelezettségét az oktatás ügye iránt.

Kuba minden felmérésben az első helyen végez az oktatásra fordított források tekintetében - Fotó: EFE

„Csak Kuba áll előttünk ezen a téren Latin-Amerikában” – mondta García Linera a kormányzat épületében tartott ünnepségen.

Valóban, egy múlt hónapban kiadott jelentés ugyanezt állapította meg, amit Tarija Eudal Tejerina oktatási biztos így kommentált: „Az oktatás egyenlő a felszabadítással és az átalakulással.”

García Linera elmondta, hogy Bolívia a GDP-jének 7,5 százalékát fordítja oktatásra, és az oktatás teszi ki a teljes állami költségvetés tizenöt százalékát. Felidézte azt is, hogy az elmúlt években ötezer új iskolát építettek.

„Miközben más országok küzdenek az ingyenes egyetemi oktatással, itt ez biztosított” – hangsúlyozta. Miközben más országokban a tanárok sztrájkolnak a magasabb bérekért, folytatta, Bolíviában soha nem alulfizetettek.

„Az ország felemelkedőben van, és ha az oktatás is felemelkedőben van, akkor fejlődik” – jelentette ki az alelnök, és hozzátette, hogy az oktatás képezi Bolívia erejének gerincét.

Evo Morales, az ország első őslakos elnökének kormánya alatt az írástudatlanság a 2001-es 13,3 százalékról 2016-ra Bolívia történetének legalacsonyabb értékére, 2,9 százalékra csökkent. Az ENSZ 2008-ban írástudatlanságtól mentes területté nyilvánította Bolíviát.

Közben Kubát, ami vezeti az oktatásra legtöbbet költő latin-amerikai országok listáját, ugyanebben a kategóriában hasonló helyre sorolta be a Világbank is a 2009 és 2013 közötti időszakban.

Míg az Egyesült Államok által támogatott Batista-diktatúra végén tömeges, 23,6 százalékos írástudatlanság jellemezte a szigetországot a tizenöt évnél idősebbek körében, számolt be róla a Granma, Kuba az írástudatlanság felszámolása terén eredményeit az egész világon nagyra értékelik. 2010-re az írás-olvasás tanítási módszerét huszonnyolc latin-amerikai, karibi, afrikai, európai és óceániai ország vette át.

A körülbelül tizenegy millió lakosú Kubának több mint egymillió egyetemet végzett állampolgára van, amit az Egyesült Államok több évtizede fenntartott gazdasági szankciói ellenére sikerült elérnie.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság