Bolívia kijutott a tengerhez – az Atlanti-óceánhoz. Október 30-tól kezdve a brazil határ mentén végighúzódó Tamengo-csatornán keresztül a szárazfölddel körbezárt dél-amerikai országnak immáron önálló hozzáférése van az Atlanti-óceánhoz.

A bolíviai áruszállítmányok mostantól végighajózhatnak a 3.442 kilométer hosszú Paraguay-Paraná vízi úton, amelynek Paraguayban, a brazíliai Puerto Cáceresben, végül pedig az uruguayi Nuevo Palmirában vannak megállói.

Bolívia régóta próbálja megoldani a tengeri kijárat kérdését - Fotó: Reuters

A bolíviai Santa Cruz Kereskedelmi, Idegenforgalmi és Iparkamarájának elnöke, Jorge Arias így válaszolt a bejelentésre vonatkozó egyik kérdésre: „Hogyan ne lennénk izgatottak? Bolíviának először lesz kikötőhálózata” – mondta.

Kedden Evo Morales elnök felavatta a bolíviai Jennefer, Gravetal és Aguirre nemzetközi kikötőket, amelyek mostantól a Paraguay-Paraná hajózási útvonal részei lettek, ami összeköti Bolíviát, Argentínát, Brazíliát, Paraguayt és Uruguayt.

„A (bolíviai) kikötők hamarosan megkezdik a működésüket” – mondta Arias. „A három kikötő külön szakosodott a konténeres, ömlesztett és közúton érkező áruszállításra” – tette hozzá.

Az egyes rakodóhelyek 2-300 tonna közötti súlykapacitásúak.

A hazaiból nemzetközivé váló kikötők kategóriaugrása lehetővé fogja tenni számukra, hogy „világszerte az exportlogisztikai lánc feltörekvő és hatékony kikötőiként” tekintsenek rájuk, fogalmazott Morales a beszédében.

Bolívia nem sokkal azután csatlakozik a Paraguay-Paraná hálózathoz, hogy a hágai Nemzetközi Bíróság úgy ítélte meg, hogy Chile nem köteles tárgyalni Bolíviával a Csendes-óceánhoz való hozzáférésről, amit Bolívia 1879-ben veszített el. Az uruguayi és brazil kikötőkkel kapcsolatban Morales azt mondta, hogy „azok már most is szuverén kikötők, amelyek (Bolíviának) hozzáférést biztosítanak az Atlanti-óceánhoz.”

A bolíviai kormány Peruval is tárgyal egy csendes-óceáni kikötői engedélyről.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság