Elemzők szerint Ecuadorban az elmúlt évtizedben az oktatáshoz való hozzáférés és az oktatás minősége beérte az olyan vezető európai országokat, mint például Finnország.

Az Országos Oktatási Egyetem kutatói, Ricardo Restrepo és Efstathios Stefos szerdán tették közzé kutatási eredményeiket, amelyek szerint az oktatáshoz való hozzáférés középiskolai szinten 30 százalékkal, felsőoktatásban pedig 59 százalékkal nőtt az országban 2006 óta.

Rafael Correa kormánya nagyon sokat tett az oktatás fejlesztéséért - Fotó: Ecuadori Oktatási Minisztérium

Restrepo és Stefos Quitóban mutatták be „Az oktatáshoz való jog atlasza az állampolgárok forradalmának éveiben” című könyvüket, amelyben Rafael Correa elnök kormányának időszakát vizsgálták.

A befektetési politikai hajlandóság tette lehetővé az oktatás átalakítását és fejlesztését Ecuadorban 2006 és 2016 között” – mondta Restrepo.

A beiratkozási arány a tanulmány szerint 97,54 százalékra nőtt, szemben a finnországi 96,78 százalékkal, amit a világ legsikeresebb oktatási modelljének tartanak.

Restrepo elmondta, hogy az eredmények annak a koncentrált állami politikának a hatékonyságát igazolják, amelynek célja, hogy a kormány törlessze azt az „adósságot”, amivel a társadalomnak tartozik az oktatáshoz való, minden állampolgárra kiterjedő jog érvényesítése terén.

„Pusztába kiáltott szó, ha mindenféle állami politika nélkül egyszerűen csak kinyilvánítjuk a jogokat. Egy demokratikus rendszerben ezek érvényesítéséhez stratégia is szükségeltetik” – mondta Restrepo.

A versenyképesség terén a 2006 és 2016 közötti számok szerint Ecuador olyan államokkal került egy szintre, mint Argentína, Belgium, Brazília, Kanada, Chile, Kolumbia, Finnország, Peru, Spanyolország és az Egyesült Államok.

„Ecuador huszonhét helyet lépett előre, míg a többi ország visszacsúszott” – mondta Restrepo. „Ez azt jelenti, hogy Ecuador fejlődött a leggyorsabban a legtöbbet.”

A tanulmány társszerzője, Stefos szerint az oktatásra fordított források nőttek az elmúlt évek során, és ez központi szerepet játszott az oktatáshoz való hozzáférés és az oktatás minőségének javulása terén.

„Az előző tanévben hárommillió gyermek kapta ingyen a tankönyveket, közel kétmillióan részesültek ingyenes iskolai étkeztetésben és másfél millió gyermek egyenruháját fizette az állam. Amikor diákok millióiról beszélünk, akkor dollármilliárdokra rúgó befektetésekről van szó, ami óriási ráfordítás” – mondta Stefos.

A könyv az Országos Statisztikai és Népszámlálási Intézet adatait, az UNESCO regionális összehasonlításait illetve a Világgazdasági Fórum Globális versenyképesség jelentésének adatait használta fel.

A tanulmány eredményei segíthetnek egyértelművé tenni, hogy mi forog kockán az ecuadori elnökválasztások közelgő második fordulóján, amelyen a kormányzó párt jelöltje, Lenin Moreno és az egykori bankár, Guillermo Lasso fog megmérkőzni egymással.

Lasso egy oktatásiutalvány-rendszer bevezetését javasolja és nagyobb függetlenséget szeretne az oktatási intézményeknek. Kampányában azt ígérte, hogy megválasztása esetén a szülőknek nagyobb beleszólása lesz abba, hogy magán- vagy állami iskolába járatják a gyereküket. Bírálói szerint Lasso utalványokra vonatkozó javaslata az oktatás privatizációját jelentené, amivel szűkülne a minőségi oktatáshoz való hozzáférés.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság