• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Hírek Aktuális Kubában először celebráltak misét transznemű lelkipásztorok
Kubában először celebráltak misét transznemű lelkipásztorok
2017. május 08. hétfő, 19:42

A Homofóbia és a Transzfóbia Elleni Kubai Nagygyűlés elnevezésű két hétig tartó a szexuális és a nemi alapú diszkrimináció elleni programsorozat keretében Kubában megtartották az első olyan misét, amit három transznemű lelkipásztor vezetett.

A lelkipásztorok Brazíliából, Kanadából és az Egyesült Államokból érkeztek Matanzas városába. Szivárványszínű zászlókkal díszítették fel a kápolnát, a transznemű vezetők pedig a transzneműek zászlajának színeivel, világoskékkel, rózsaszínnel és fehérrel díszített ruhát viseltek.

Ez lehetett az első ilyen mise talán az egész világon - Fotó: Reuters

„Ma este az emberek egyenlőségét ünnepeltük” – mondta Alexya Salvador, egy brazil transznemű lelkipásztor, a pénteki esemény egyik főszereplője. „Isten szeretete radikálisan befogadó.”

A pénteki misére egy a transzneműségről és a teológiáról szóló háromnapos konferencia keretében került sor, amit a számos országban jelenlévő amerikai protestáns egyház, a Metropolitan Community Churches (MCC) matanzasi gyülekezete szervezett.

Az MCC kubai gyülekezetét két évvel ezelőtt megalapító Elaine Saralegui leszbikus lelkipásztornak nagyon sokat jelentett a konferencia, ami számára azt bizonyította, hogy transzneműnek és kereszténynek lenni nem összeegyeztethetetlen.

„Ez nemcsak Kubában volt az első ilyen esemény, de minden bizonnyal az egész világon is” – mondta Allyson Robinson washingtoni transznemű baptista tiszteletes.

Miközben a hétvégén ünneplik a homofóbia elleni nemzetközi nap tizedik évfordulóját, számos lelkipásztor elismerően nyilatkozott a kommunista sziget az LMBTQ személyek iránti elkötelezettségéről, például arról, hogy Kubában az állam finanszírozza a nemátalakító műtéteket.

A háromnapos rendezvényen számos beszélgetést és programot tartottak a teológiáról és a személyes tapasztalatokról.

Az egyiken Salvador azt mondta, hogy Isten transznemű, mivel a Szentháromság a szerinte női jellegű Szentlélekből, az Atyából és a Fiúból áll.

A 10. Homofóbia és a Transzfóbia Elleni Kubai Nagygyűlés múlt hét szerdán kezdődött, és két hétig tart. Idén a központi téma a homofób és transzfób zaklatások problémája.

Miközben Kuba óriási eredményeket ért el a homofóbia és a transzfóbia visszaszorításában, ez nem jelenti azt, hogy ezek nem léteznek” – mondta Mariela Castro Espín, a Kubai Szexuális Nevelési Központ (CENESEX) igazgatója.

„Szerintünk az életnek nemcsak a mennyiségi, de minőségi aspektusa is lényeges. Ez a fajta diszkriminatív viselkedés nagyon ártalmas. Kampányunk nemcsak azért fontos, mert a homofóbia és a transzfóbia nagy problémát jelentenek, de azért is, mert léteznek, és ez nem közismert” – tette hozzá.

A kubai forradalom előtt a törvények büntették a homoszexualitást, és Fidel Castro kormánya idején is több mint egy évtizedig üldözték az LMBTQ közösség tagjait, mígnem 1979-ben hivatalosan is dekriminalizálták a homoszexualitást. 2008 óta a kormány egészségügyi rendszere ingyenesen hozzáférhetővé tette a nemátalakító műtéteket az arra jogosult páciensek számára.

2010-ben Fidel Castro korábbi forradalmi vezető sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy kormánya üldözte a homoszexuálisokat, és a La Jornada mexikói napilapnak úgy fogalmazott, hogy az „nagy igazságtalanság” volt, amiért ő személyesen vállalja a felelősséget, és arra hivatkozott, hogy a kubai forradalom első éveiben más égető prioritások voltak.

„Ha valakit felelősség terhel ezért, az én vagyok” – jelentette ki az akkori interjújában.

„Nagyon sok, nagyon szörnyű problémánk volt, amelyek élet-halál kérdések voltak” – folytatta a korábbi elnök, aki 2008-ban mondott le Kuba legmagasabb posztjáról, és a kubai rakétaválságot és más politikai kérdéseket említett, amelyekkel foglalkoznia kellett. „Azokban a pillanatokban nem tudtam ezzel a kérdéssel [a homoszexualitás kérdésével] foglalkozni.”

Az Életem című önéletrajzában Fidel Castro Kuba macsó kultúráját is bírálta, és megjegyezte, hogy az „a kapitalista társadalmak jellemzője és öröksége.”

„Nem mondanám, hogy a macsóizmus teljesen a múlté, de óriási különbség van ahhoz képest, ami azokban az első években volt” – írta a kubai vezető a könyvben. „Szégyen, hogy nem voltunk eléggé kulturáltak, vagy a körülmények nem voltak megfelelőek ahhoz, hogy megakadályozzuk a diszkriminációt, ami igazságtalan és ami bántja az embereket.”

Az amerikai kontinens feletti gyarmati uralmat okolta azoknak az ideológiáknak a behurcolásáért, amelyek az olyan diszkriminatív attitűdöket hirdették, mint a homofóbia, a transzfóbia és a macsóizmus, mivel a térség számos a gyarmatosítás előtti őslakos kultúrája – így a Kuba szigetén egykoron élő tainók is – elfogadta a kétlelkű embereket és a homoszexualitást.

Forrás: teleSUR

Fordította: Latin-Amerika Társaság

 

logo